söndag 4 februari 2007

Operation!

Jobba morgon! kl 7.00- 15.45 . Börja med en Re-amputation pga nekrotisk ben stump. Det blev en lårbensamputation. Inte så kul med nekrotisk illaluktande vävnad som inte återhämtat sig.
Det blev besvärligt att hitta frisk vävnad som skulle kunna läka ordentligt. varavid vi fick skära bort delar av muskelmassa. Inte kul alls ! Men vad gör man ? Det bästa av situationen. Det såg fint ut när vi var klara , hoppas på det bästa. Våran narkossyster fick sedan "springa" på "stickhjälp" till andra avdelaningar. Patienter som är svårstuckna. Själv kämpade jag med att försöka ordningställa & förbereda för Måndagens planerade operationer så att dem kommer igång på morgonen i tid. Det är frustrerande att försöka hinna med detta innan nästa akuta operation ska komma igång.
Därefter påbörjade vi en Tibia fraktur som skulle lagas med hjälp av Trigen märgspiknings instrumentarier och en tibia "spik". Som tur var fick jag avlösning av en rutinerad ortopedoperationssjuksköterska. Jag håller mig till Kirurgen i vanliga fall. Fortsätta att förbereda för morgondagens operationer. samtidigt som jag varvar med att springa ner till sterilcentralen och akutköra ett akutgaller "Cannulerade skruvar 7.0". då vi bara har ett sådant galler. Givetvist är det strul med T-doc, ett system som håller reda på de olika steriliserade instrumenten. Då det gallret inte kunde godännas av en tidigare körning eftersom process kurvan och vårat kvitto inte fungerade, pappret hade knökat ihop. Saknar alltså godkänd kvitto på den körningen. Stressar igenom dem lathundar som finns över hur man ska göra vid icke godkända körningar pga utskriftsfel. Annars får jag inte ut ett papper på detta galler eller dem streckkoder som jag måste ha för att dokumentera på operationsjournalen. SKIT !!
Nåväl till slut fixar jag till det och stressar med att packa gallret och scanna in alla moment, In i autoklaven. Start SKÖNT !! trodde jag. Jä...lar. Nu istället glömde jag inikator-stickorna som jag måste ha för att se att det verkligen är kört korrekt. Annars är körningen inte godkänd. Detta upptäcker jag givetvist några sekunder försent, då klaven är igång. !!! Klaven går inte att stoppa i det här läget ! Den får gå sin gilla gång i alla fall !!
Upp på operation och "rafsa" ihop en plockning till "Laparascopisk radikal prostatectomi". Och hoppas att allt är med ! Op-sjusköterskan får kolla det imorgon. Måste springa ner till Sterilcentarlen. Nehej! Duka upp till en fotledsfraktur som ska gå direkt efter märgspikningen. sagt och gjort, plocka ihop instrument och galler, duka upp och täcka över!! Ner till den där J..la sterilcentralen och göra om samma prosedur igen ! Nu med indikator stickor och kolla så att utmataren på process kurvan fungerar!!
Helt plötsligt slutar jag och står på övertid. Men eftersom jag har beredskap från det att jag slutar till kl 21.30 ikväll. Så får det väl vara så !! Opsyrran som jobbar kväll hinner inte äta medans jag är kvar får stå sitt kast ytterligare en stund. För nu kommer det en akut "Ceasar Sectio" som måste göras inom en 1/2 timme !! Jag går hem!!!!
Tur att jag tog bilen i morse, trots det dåliga samvetet att jag borde ha cyklat för min träningsskull är det rätt skönt att sätta sig i en bil och köra hem !! Puhhhh !

Inga kommentarer: