tisdag 6 februari 2007

Jobbar kväll! Med Beredskap.

Eftersom vi hade möte på skolan om stora grabben Edvin 9, kom jag senare till jobbet och stämpla in ca 14.00. Kunde då inte göra den sedvanliga lunchavlösningarna som kvällspersonalen brukar göra. Tydligen var det kaotiskt på kirurgen då det tillkom Akut Aortaaneurysm och en akut Pacemaker tidigare på förmiddagen. När jag kommmer har det lungnat ner sig. Jag hjälper till och servar så att operationerna kommer igång och fixar fram grejor. Matdags ca kl 15.30. Sedan är det dags att lösa av folk som slutar.
PD-KATETER
Går in och löser på en PD-kateter inläggning. (Peritonealdialys kateter, för "pås-dialys")
Kommer lagom in när dialys sköterskan provar hur flödet fungerar och om det rinner som det ska. Hon "verkar" nöjd.Katetern tunneleras ut mot vänster bukflank. Fascian sys ihop med en 2-0 SH-nål vicryl, 3-0 vicryl på SH-nål till subcutana suturer. Huden sys med 3-0 ethilone icke resoberbar, dvs stygnen måste tas bort. Sedan snabbt förbereda ytterligare en akut pacemaker. Jag hinner inte mer än få fram allt och skall till att duka upp till den så blir det bestämt att jag istället snabbt ska förbereda till en blödande ulcus. Det gänget som slutar 18.30 får ta över min pacemaker.
BLÖDANDE ULCUS. (blödande magsäck).
Jag tar fram galler och alla tillbehör som behövs för en akut buk, eftersom det kan bli "vad som helst " av det! Operatören gör en hög medellinjessnitt inte alls så stort. Mycket riktigt hittar vi så småning om ett litet hål på magsäcken som sutureras ihop med en PDS 4-0 sutur (sys ihop). Skjöljer rent buken med ca 1200 ml varm koksalt. Försluter buken med nollans PDS-loop, några subcutana suturer och sedan "hudstapler" som försluter hudsnittet. Det hela gick mycket elegant och snyggt!
LAP-GALLA.
Dags att ta en akut sk "Lap-galla". Laparascopisk cholcystectomi, eller en gall-operation via titthålskirurgi. Förbereder, dukar upp. Kommer tillskott när jag väl fått dit alla sladdar, slangar till gas som ska fylla upp buken, fiberljusledare så vi får in lite ljus och kameran kopplas och vit-balanseras. Sug och spol måste vara upp kopplat dessutom diatermin kopplad(bränn instrument för ev blödningar) det verkar vara lite besvärligt eftersom gallan är kraftigt förstorad och fylld med gammal galla, gallan liknar mera som gammal trågolja svart och trögflytande. Det blir nog bra med en galloperation.! Blir avlöst av nattpersonalen medan vi tömmer gallblåsan på denna trögflytande sörja.
Beredskap.
Skönt att sluta dock har jag beredskap men beslutar mig ändå ta en liten omväg med cykeln på väg hem pga uteblivna cykelträningar. Det är bara det att jag hinner endast halvägs hem så ringer mobilen. Operation behöver mig där får jag reda på av min sambo som ringer mig. Jag jätteflåsande vänder nosen den närmsta vägen mot sjukhuset i detta vackert snöflinge landskap som ligger likt puder över vägbanan. Cyklar järnet full karriär och hoppas att jag inte ska slå runt och ramla med cykeln. Bestämmer mig för att cykla ända in till omklädningsrummet så vinner jag mycket tid på att slippa ställa cykeln rota fram nycklarna och låsa den. Strula med ryggsäcken som sitter väl fast förankrad på paketållaren. Eftersom jag inte vet hur bråttom det är, och vad det är som är akut.
TESTIS TORRSION.
Flåsar som en blåsbälg! Kommer upp och det är en 9 årig pojke som misstänks ha en testis torsion, dvs man tror att de finns risk för att pungkulan snott sig runt och strypt blodfödet så att inget blod kommer till pungkulan, med risk för nekros(vävnads död) och en sida som blir steril och inte kan producera sperma, hormoner. Det gör desutom riktigt svin ont. Jag hann snabbt till op. innan patienten anländer och kan duka i lung och ro, tillock med kan jag sätta mig och andas ut. Urologen gör ett litet litet snitt över pungkulan öppnar upp och frilägger själva pungkulan och det visar sig vara en "Morgagnis Hydatitis" dvs en slags"blindtarms" formad bihang på pungen som kan knyta snurra till och bli inflammerad. Detta gör också fruktansvärt ont och går inte att skilja på en torkverad testis (snodd strypt pungkula). Denna lilla bihang tas bort med en liten halstedts peang ligeras av(knyts av) med en 4-0 vicryl. Försluter dem olika skikten med en 4-0 vicryl rapid. Medan hudsnittet försluts med 4-0 monocryl ( stygn som försvinner av sig själv). Snyggt och elegant !!
CEASAR SECTIO.
Inte hem ännu. Eftersom det pågår en akut lap-galla samtidigt så bestämms det att jag dessutom ska stanna kvar och ta en akut Ceasar Sectio dvs ett Kejsarsnitt och förlösa ett barn.
Förberder det med sedvanliga rutiner! Op-sjuksköterskan som blir klar med lap-gallan och fått in sina intrument i diskmaskinen kommer och löser av mig. Men jag bestämmer mig att stanna kvar och hjälpa till med förlssningen tills barnet är ute! Detta pga att gynekologen är själv och ännu inte riktigt varm i kläderna vad gäler snitt, det kan behövas ytterligare en assisten som hjälper till. Op-sjuksköterskan tackar för det !!!!!!!
Efter misslyckat försök att lägga spinalbedövning (rygg bedövning som bedövar endast den nedre delen av kroppen). Så får patienten narkos, dvs "sövs". Kan då förlösas genom ett sk "bikinisnitt". En "jättestor" pojke föds och han verkar må bra!! KUL, VÄLKOMMEN TILL VÄRLDEN !!! op-sjuksköterskan klipper av navelsträngen, och placentan tas ut (moderkakan)
Lämnar operation lagom när uterus ska börjas sys ihop med 0:ans vicryl på CTX-nål. Jag har nog gjort mitt i natt får jag hoppas. Cyklar rakavägen hem kl 01.00. trött och slut!!

Inga kommentarer: